Trust

 

Trust

Tekenaar: Faina Fabrizio, Salvatori Mauro
Scenarist: Fleuriet Michel, Weber Patrick
Uitgeverij: Casterman

Vroeger was ’t simpel: er waren twee elkaar beconcurrerende uitgeverijen die elk hun stripweekblad hadden. En in elk ervan moest een pilotenstrip, een western, een komische avonturenstrip, enzovoort. Vandaag zijn de kaarten anders geschud. De concurrenten maken deel uit van hetzelfde concern en andere uitgevers hebben zich opgewerkt tot een vaste waarde. Nu en dan valt die zweem van de aloude bedrijfsspionage alsnog te ontwaren door bepaalde vondsten en genres die de uitgeverijen van elkaar overnemen. Laten we de financiële thriller nu eens als voorbeeld nemen. Eerst was er Largo Winch bij Dupuis, gevolgd door I.R.$. bij Lombard en recent de nog jonge series Bankgeheimen (Glénat) en Cel Financiën (Standaard Uitgeverij, een vertaalde reeks van Vents d’Ouest). Casterman brengt vandaag Trust, een samenwerking van wel vier auteurs, twee tekenaars en twee scenaristen. De Brusselse journalist en kunsthistoricus Patrick Weber is de, nou ja, bekendste auteur. Vorig jaar debuteerde hij met De Zonen van de Wolvin, een Polyptiek-reeks die in vertaling (voorlopig?) niet wordt voortgezet bij Lombard. Onlangs verscheen ook nog de historisch gesitueerde Impressie(s)-reeks De Laatste Koningin en Weber mag nog meer geschiedenisboeken raadplegen voor het schrijven van een volgende Alex en Loïs 3. Voor Trust wordt hij bijgestaan door Michel Fleuriet, een specialist in de high finance.

Voor de tekeningen tapt Casterman andermaal van het vat onbekende, Italiaanse tekenaars waar het de laatste tijd zo vaak een beroep op doet. De computerinkleuring verdoezelt enigszins de matige en nog onzekere tekenstijl. Het verhaal moet op zich nog tot ontplooiing komen, maar de schaakstukken staan wel al opgesteld op het bord. Het draait allemaal om de jonge Shan, dochter van een Chinese vader (die zijn land niet wil verlaten na de studentenrellen in 1989) en een Franse moeder (die haar dochter dus opvoedt in Frankrijk). Omdat ze de taal en de cultuur van haar geboorteland kent, wordt aan haar gevraagd om een economische deal in Shanghai te sluiten. Een geval van seksuele intimidatie helpt haar de beslissing te maken. Ter plaatse ondervindt ze snel dat China niet heeft stilgestaan, ten goede en vooral ten kwade. Terwijl ze snel bijleert en de spelletjes probeert mee te spelen, gebeuren er allerlei zaken die haar tot op en over diverse grenzen leiden. Shan staat voor een groentje verbazingwekkend haar mannetje. Ze kan niet anders, of ze wordt opgevreten door de wolven. Zo gaat het nu eenmaal in die kringen…

___________________________

___________________________